2014. december 1.

Véradás

Tulajdonképpen ezzel a bejegyzéssel kicsit megkéstem, de nem volt lehetőségem az aktuális napon megírni.

November 27. a véradás napja. ...meg anyukám szülinapja :) 
Reggel azzal kezdtem, hogy kiposztoltam a FB-ra és buzdítottam embertársaimat a véradásra. Nagyon érzékenyen érint ez a téma, mert rendszeres véradó vagyok/voltam. Amikor az orvos azt mondta, hogy mindent úgy csinálhatok, mint eddig, az első amire rákérdeztem a véradás volt. Sajnos többet már nem adhatok vért. Hiába vagyok "egészséges" a kartonomon már ott van a "bélyeg", ami ugyanaz, mintha végstádiumú lennék. A "többé már nem lehet" tudat érzése nagyon lehangoló. Azt hiszem finoman fejeztem ki magam. Nem is akarom tovább gondolni, mert megszállnak a negatív érzések.
A lényeg, hogy aki bírja, járjon el rendszeresen vért adni! 
Nem is gondolnátok mennyire szükség van rá! Még az is lehet, hogy nekem is szükségem lesz rá. 
Volt olyan, hogy éppen nyaraltunk mikor hívtak a véradóból, hogy sürgősen szükség lenne vérre. A nyaralás után az első utam a véradóba vezetett. "0" Rh pozitív vérem van, amit mindenki kaphat és minden egyes véradásnál jó érzéssel töltött el a gondolat, hogy segíthetek valakin aki épp beteg. 


Tények a véradásról:
  • Nem fáj! A véradó állomás dolgozó rendkívül módon értenek a dolgukhoz, van aki olyan finomat be tudja szúrni a tűt, hogy még azt az ici-pici szúró érzést sem érezni. 
  • 450 ml vért vesznek le egy donortól egyszerre 
  • A regisztrációval, hemoglobinszintméréssel, orvosi vizsgálattal együtt kb. 20-35 percet vesz igénybe. 
  • Sokat kell inni előtte és akkor pikk-pakk lefolyik :)
  • A nők évente 3-szor, a férfiak 5-ször adhatnak vért és természetesen makk egészségesnek kell lenni hozzá. 
  • Tetoválás, piercing, fogorvosi beavatkozás, műtét után 6 hónappal, antibiotikumos kezelés után 1 hónappal lehet vért adni. 
  • A véradó állomás dolgozói véradás közben gondoskodnak innivalóról és mindig nagyon kedvesek.
  • A véradásért jár egy kis palackos ásványvíz, egy szelet csoki és egy jelképes összegű étkezési utalvány.  
További információk:

Nekem soha nem volt rossz tapasztalatom, soha nem fájt, soha nem szúrtak mellé, soha nem voltam rosszul. Fincsi kis vénám van a bal karomon, amit élvezettel szúrnak meg és mivel egyébként is nagyon sok folyadékot iszok, 5 perc alatt le szokott folyni a vérem. 
Tehát csak bátorítani tudok mindenkit, hogy adjon vért!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése